Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Od 1 lipca 2023 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego będzie przyznawała świadczenia pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dla wszystkich osób pełniących tę funkcję, nawet w przypadku pobierania świadczenia emerytalno-rentowego z ZUS lub innego organu rentowego.
Świadczenie pieniężne będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej, którego wzór zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw rozwoju wsi wydane w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji publicznej.
Wniosek o przyznanie świadczenia będzie można złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy od 1 lipca 2023 r.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji oraz oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa. Jeżeli wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie dysponuje danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia. W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat zaświadczenie będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa uzyskają osoby, które:
- pełniły funkcji sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
- uzyskały odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, zaś w przypadku mężczyzn 65 lat,
- nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dostępna pod adresem: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001073
Zaświadczenie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa
I. WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o wydanie zaświadczenie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa powinien zawierać (w załączniku):
1) imię, nazwisko, pesel, numer telefonu oraz adres zamieszkania wnioskodawcy,
2) nazwę sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa
3) okres pełnienia funkcji sołtysa.
II. MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW
Urząd Miejski w Kietrzu
ul. 3 Maja 1, 48-130 Kietrz
tel. 77/ 485-43-56
III. SPRAWĘ PROWADZI
Wydział Organizacyjno - Prawny
Tel. (77) 485-43-56
IV. OPŁATY
Zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 ze zm.) wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej. Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł, a obowiązek uiszczenia opłaty powstaje w chwili złożenia wniosku.
Dowodem uiszczenia opłaty skarbowej mogą być:
a) Wydruk z konta potwierdzający dokonanie opłaty bankowej.
b) dowód zapłaty.
Powyższej opłaty należy dokonać na konto bankowe Urzędu Miejskiego w Kietrzu:
BS Racibórz o/Kietrz
22 8475 1016 2002 0000 4011 0005
W tytule należy podać IMIĘ I NAZWISKO WNIOSKODAWCY
oraz dopisek „OPŁATA SKARBOWA ”
Opłaty można również dokonać kartą płatniczą w Urzędzie Miejskim w Kietrzu.
V. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA
Zgodne z art. 217 § 3 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775) Zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni.
Zaświadczenie lub postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji.
VI. TRYB ODWOŁAWCZY
Od postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu. za pośrednictwem Burmistrza Kietrza w terminie 7 dni od daty otrzymania lub doręczenia postanowienia.
VI. PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 7 czerwca 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023r. poz. 1073)
ZAŁĄCZNIKI DO POBRANIA:
Karta sprawy.odt (8,43KB)
Rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku.pdf (405,97KB)
Ustawa.pdf (197,14KB)
Wniosek o wydanie zaświadczenia.docx (21,55KB)
Wniosek o wydanie zaświadczenia.docx.pdf (208,48KB)