Realizacja projektu Erasmus+ „Otwarci na innowację – otwarci na świat” zakończona!!!
Nadrzędnym celem projektu była poprawa jakości pracy i funkcjonowania naszej szkoły w obszarach wymagających zmian i ulepszenia.
Publiczna Szkoła Podstawowa z Oddziałem Przedszkolnym w Pilszczu jest niewielką szkołą wiejską prowadzoną przez Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji i Kultury w Pilszczu, co w połączeniu z przyjaznym otoczeniem sprawia, iż stwarza ona dzieciom duże poczucie bezpieczeństwa. Jesteśmy małą szkołą wiejską, która ze względu na niekorzystne położenie geograficzne oraz trudną sytuację ekonomiczną ma utrudnione możliwości rozwoju.
Poprzez udział w projekcie chcieliśmy walczyć z zaściankowością i prowincjonalizmem, promować naszą szkołę nie tylko w środowisku lokalnym, ale także na arenie międzynarodowej. Chcieliśmy także, by postrzegano nas jako prężnie działającą placówkę, która nie boi się wyzwań i dba o wszechstronny rozwój swoich uczniów.
Najważniejsze cele projektu „Otwarci na innowacje, otwarci na świat” to: wyrównywanie szans edukacyjnych naszych nauczycieli i uczniów, pozyskanie kompetencji i unowocześnienie metod pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych i uczniów o ponadprzeciętnych uzdolnieniach, poznanie edukacji włączającej, narzędzi edukacyjnych z obszaru nowoczesnych technologii, aplikacji uatrakcyjniających proces nauczania i mediów społecznościowych w edukacji, metod aktywizujących nauczanie języków, nawiązanie kontaktów z zagranicznymi pedagogami i wymiana doświadczeń. Naszym zamiarem było także wzmocnienie kompetencji językowych dyrektora, by mogła
nawiązywać partnerskie kontakty ze szkołami zagranicznymi. Chcieliśmy poszerzyć naszą wiedzę o kulturze, tradycjach, obyczajach i systemach edukacyjnych innych krajów europejskich i nauczać języków na podstawie autentycznych materiałów oraz korzystać z anglojęzycznych materiałów dydaktycznych.
Zaplanowaliśmy uczestnictwo w 8 kursach, które odbyły się w Anglii, w Niemczech, we Włoszech oraz na Malcie. Były to kursy metodyczno-językowe, kursy z zakresu wykorzystywania nowoczesnych technologii komputerowo-informacyjnych oraz pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W szkoleniach wzięli udział pracownicy zaangażowani w rożne inicjatywy na rzecz szkoły i środowiska lokalnego.
W wyniku wyjazdów szkoleniowych nauczyciele naszej szkoły, dyrekcja i pracownik administracyjny doświadczyli wielokulturowości, wykorzystali i przećwiczyli swoje kompetencje językowe, a także nawiązali inspirujące kontakty z pedagogami z krajów europejskich, dzięki czemu w przyszłości będą mogli włączyć się do kolejnych programów współpracy europejskiej, wymiany doświadczeń i praktyki pedagogicznej, a także kreować własne projekty. Nauczyciele języków obcych nabyli kompetencji metodycznych, które wykorzystali w codziennym nauczaniu, licznych konkursach, wydarzeniach i aktywnościach z uczniami, na bieżąco angażując ich w rzeczywistość kultury europejskiej. Nauczyciel pedagog specjalny pozyskał kompetencje do efektywnej nauki uczniów szczególnie zdolnych i tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz i rozpowszechnił koncepcję edukacji włączającej. Nasi nauczyciele poznali też narzędzia edukacyjne i aplikacje z zakresu nowych technologii, dzięki czemu będą mogli przygotowywać atrakcyjne lekcje, aktywizujące uczniów do pracy.